dilluns, 5 de març de 2012

CLASSE 06. OMBRES

En termes generals hi han dos tipus d'ombres: les produides pel Sol i les produides per un llum artificial.
OMBRES PRODUIDES PELS RAJOS DEL SOL

1er CAS: RAJOS PARAL.LELS AL PLA DEL QUADRE (A LA FINESTRA)
1-Tenim una paisatge d'arbres que fuguen a un punt de fuga (PF1)







2-Suposem que el Sol produeix un raig (RS) amb una inclinació que ens interesi. Aquest raig de sol passa pel punt més alt (A).







3-El punt A el tenim que projectar per mitjà d'una línia vertical fins el terra per trobar A'.






4-Degut a que els rajos de Sol són paral.lels al pla del cuadre dibuixem una línia paral.lela a la línia d'horitzó i allà on es talli amb RS tindrem A'' que ens assenyala el límit de l'ombra.






5-Fixeu-vos que hem fet un triangle A-A'-A'' que serà el mateix per tota la resta de arbres tan sols que d'escala més petit a mesura que s'allunyi.







6-Fixeu-vos també que si unim totes les puntes de les ombres tenen la seva fuga en PF1.






7-Fixeu-vos que, graficament, les ombres es van esvaint per donar sensació de profunditat el dibuix





2on CAS: RAJOS NO PARAL.LELS AL PLA DEL CUADRE



1-Suposem la mateixa filera d'arbres que fuguen fins a PF2.







2-Però ara el Sol el tenim devant nostre i els rajos venen cap a nosaltres. De la mateixa manera que en el cas anterior assenyalem A i A'. Però en aquest cas la diferència està en que A'' la podem ubicar en el lloc on més ens convingui.






3-El següent pas és traçar una línia que uneixi A'-A'' fins a la línia d'horitzó on assenyalem PF1.






4-PF1 ens serveix com a punt de fuga per la resta de les ombres dels arbres ja que aquestes son paral.leles entre elles (recordem una de les normes principals: totes les línies paralel.les tenen un mateix punt de fuga)







5- Com en el 1er cas, observem que, si unim les puntes de les ombres, aquestes tenen la seva fuga en PF1 ja que és una línia paralel.la a la filera dels arbres.






OMBRES PRODUIDES PER UN LLUM ARTIFICIAL
Aquestes ombres són molt utilitzades en còmics, il.lustracions d'espais interiors, cert tipus de cinema com el gènere policiac dels anys 40 i 50, terror etc. Però també es pot treure profit quan dibuixem bodegons il.lumintats amb làmpades.


1-Partim d'un FOCUS DE LLUM  i un objecte amb els seus dos punts de fuga (PF1 i PF2).






2-El projectem al terra per mitjà d'una línia vertical per ubicar el FOCUS AL TERRA. Aquesta ubicació és conveniència nostra i determina si el focus de llum està per davant o pel darrera de l'objecte; en aquest exemple està per darrera.






3- Traçant les línies segons l'exemple trobem els vèrtex de l'ombra.








4- Unim els vèrtex i el resultat és la silueta de l'ombra.






5-Com el casos anteriors és molt important ser conscient que les ombres tenen la mateixa fuga que les aristes horitzontals. Conèixer aquest detall ens facilita molt la feina.






6-Aquest és el mateix objecte però hem representat el FOCUS DE LLUM per davant seu tan sols desplaçant el FOCUS AL TERRA per la línia vertical. Observeu que les fugues de l'ombra es dirigeixen cap el mateix punt de fuga que l'aresta que la projecta.






NOTES IMPORTANTS:
Aquestes explicacions són molt teòriques i les ombres gairebé mai són tant intenses. Per fer els dibuixos més versemblants haurem de fer graduacions tonals, límits difusos,... o no. Tot depèn si la llum és difusa o directa i la finalitat del dibuix.